storytelling
‘Woorden zijn slechts worden, totdat je ze tot leven brengt’
“…Het gebeurde tijdens een supersaaie vergadering waarin ik met moeite een gaap kon onderdrukken. Ik had al een paar pogingen gedaan om mijn punt te maken, maar mijn boodschap kwam niet over. Iedereen praatte, niemand luisterde… Het gesprek leidde nergens toe. De wijzers van mijn horloge kropen langzaam verder…Ineens nam zij het woord. Ze had een vriendelijk gezicht, een heldere stem en haar ogen schitterden energiek. Vol passie vertelde ze haar verhaal. Het was alsof de tijd even stil stond. Een kwartier lang hing iedereen aan haar lippen. Binnen een mum van tijd, wist ze alle aanwezigen te interesseren voor haar vernieuwende ideeën. Ook mij. We bespraken de actiepunten voor de volgende keer en namen lachend afscheid…”
Warme verhalen inspireren meer dan koude feiten
Inmiddels weet ik dat deze vrouw de kunst van storytelling beheerste. Zij wist dat warme ervaringen meer inspireren, dan koude feiten. Zij wist dat verhalen blijven plakken. Door haar boodschap op de juiste manier te verpakken in een verhaal, kon ze boeien, verbinden, raken, het abstracte concreet maken, kennis overdragen en overtuigen. En daarmee sprak ze ook ons emotionele brein aan; het brein dat verantwoordelijk is voor het maken van beslissingen.
Sticky stories
Storytelling is hot. Het beperkt zich niet meer tot bedtime stories en Disneyfilms. Je ziet het terug in reclame en het wordt ingezet voor corporate communicatie, organisatieveranderingen en als management tool. Door je boodschap te gieten in een verhaal, kun je mensen inspireren. Gewoon, omdat mensen zich gemakkelijker verbinden aan mensen/verhalen die hen emotioneel raken.