Te gekke gesprekken
‘Weten wat je zegt, is efficienter dan zeggen wat je weet’
Herken je dit: Je probeert je boodschap over te brengen, maar krijgt weerstand terug. Of je wordt verkeerd begrepen, of niet gehoord… of je gesprek eindigt in een conflict of doodlopend straatje… Wie regelmatig gesprekken voert, weet uit ervaring dat miscommunicatie overal op de loer ligt.
Bewustwording
Ben jij je bewust van de vaardigheden die je inzet? En weet jij wat het effect is van jouw manier van communiceren op je gesprekspartner? En andersom? Communicatie is 2-richtingsverkeer. Beide gesprekspartners nemen (vaak onbewust) van alles mee in een gesprek. Denk aan: gewoontegedrag, verwachtingen, meningen, intenties, oordelen, wensen en emoties. Voldoende zelfkennis en aandacht voor de ander zijn onmisbaar om effectief te communiceren
Verbinding
Communiceren betekent voor mij vooral ‘verbinden’. Je verbinden met collega’s, cliënten, patiënten, consumenten, partners, leveranciers etc. En dat begint met verbinding voelen met jezelf. Tijdens mijn trainingen help ik mensen zich bewust te worden van hun eigen communicatievaardigheden. En om aandacht te hebben voor de ander. ‘Verbinding’ is de sleutel voor een goed gesprek.